Popretorik

20180201_123624

Det finns tre sätt att förmedla en story. Muntligen. Skriftligen. Eller så med handling.

Jag rekommenderar handling sju dagar i veckan. År 2018 vill ingen längre höra er bräka på om att ni har vääärldens bästa kundbemötande. Inte heller läsa om det på er hemsida.

Om jag däremot möter en av era medarbetare och blir bemött i världsklass så kommer jag berätta om detta bemötande, jag kommer föra storyn vidare, likt ringar på vattnet.

Varje kollega du har är bokstavligt talat en ”levande” penna. En penna som varje dag, genom sitt sätt att kommunicera med handlingar, beteende och attityd skriver en story. Er story.

Så låt munnen vila emellanåt, låt reklamtexterna bli liggande ibland, fokusera istället på att få alla, jäpp, precis varenda jäppe inom er organisation att förstå att de är storytellers. Hela tiden. HELA TIDEN! När detta är förankrat, och förstått av varje enskild människa på jobbet – då börjar magin. Då har ordet kundbemötande gått från att vara ett ord till att vara ett beteende.

Ovanstående är troligtvis det läskigaste era konkurrenter kan utsättas för – att ni, inom ert företag, har börjat leva era värdeord, inte bara säga dem. Eller skriva dem. Utan faktiskt LEVA dem.

Detta är magin med storytelling.