Popretorik

En liten människa. En stor skillnad.

I kväll är vi på den mjuka retorikbyrån Popretorik galet stolta över att ha få tilldela Årets Popretorikpris till taxichauffören Christer Söderström från Örnsköldsvik.

Varför Christer? Jo, för att vi på Popretorik verkligen vill poängtera att en enskild individs beteende, attityd och handlingar kan göra skillnad. Stor skillnad. Skillnad för omgivningens syn på ett varumärke. Skillnad för andra medmänniskor välbefinnande. Skillnad för omvärldens syn på en turistort.

Personligen kan jag berätta att som föreläsare på Popretorik, med 2-3 uppdrag i veckan, så blir det rätt många företag, konferensanläggningar och hotell jag besöker varje år. Slå ut det på de åtta år jag varit verksam inom talarskrået så blir det tusentals inrättningar, verksamheter och organisationer jag fått – om än för en kort stund – besöka.

Det som slagit mig genom årens lopp, och det som jag är mest förundrad över, är detta; hur jag kan anlända till ett, exempelvis, konferenshotell som måste kostat en triljon kronor att bygga och sedan mötas av en surmulen j..el i receptionen. Kommer jag komma ihåg kristallkronorna, den superba ljudanläggningen eller att marmorn i toaletten specialbeställts från en liten by söder om Toscana i Italien. No way! Jag far därifrån och retar mig på varför de satt en surmulen j..el att möta kunderna.

Men om jag ´å andra sidan kommer till en sliten inrättning där tapeterna sett bättre dagar men möts av en äkta genuint trevlig människa med hjärtat på rätt plats; som gör min dag lysande, som gör att jag känner mig välkommen ändå in i själen, jag inte tusan kommer jag ihåg tapeterna eller färgflagorna i taket, jag kommer ihåg den leende, äkta människan som mötte mig. Som SÅG mig.

Nu kommer vissa chefer och ledare nicka belåtet och tänka att denna text måste deras personal läsa. Vet du vad chef, nicka gärna belåtet, men jag tycker du istället ska läsa vidare. För detta som kommer nu är skrivet enkom till dig: Av alla tusen inrättningar och arbetsplatser jag besökt så har jag samtalat med medarbetare på minst 3-400 av dessa platser, och de vittnar om en och samma sak. Om de som medarbetare känner sig sedda av ledarskapet (d.v.s. dig) så känner sig kunderna sedda av dem i sin tur. Så för att vara tydlig: Det viktigaste ni har på ert jobb, företag, kommun, organisation, butik, inrättning, arbetsplats är: MÄNNISKORNA SOM JOBBAR DÄR. De är varumärket. Spelar ingen roll hur tjusiga lokaler ni har, fina produkter, flashiga tjänstebilar, suveräna produkter, det är bemötandet med er (personligen eller via mejl eller annan kanal) som avgör hur jag som kund kommer se på er. Och fattar du inte det så är min allra ödmjukaste och vänligaste rekommendation att besöka Örnsköldsvik och ta en tur i Christers taxi. Då kommer du att förstå. Förstå hur viktig en (1) människa kan vara för att bygga ett varumärke.

Ps. Slumpen gjorde att jag hamnade i Christers taxi hösten 2014 då jag skulle föreläsa för 200 chefer på Örnsköldsviks kommun, och mig veterligen har jag åkt taxi i ca 50 länder på denna planet, men aldrig upplevt ett mer genuint bemötande än från just denna unikt fina droskförare från Norrland.

Du sade Christer, till mig, vid prisutdelningen nyss att det vara en ära att få priset. Jag skulle vilja vända på det – det var en ära att få åka i din taxi!