Popretorik

”Kjell, den här föreläsningen var bra, den borde min fru ha hört!” Tja, är det inte någons fru som borde hört min föreläsning om attityd så är det någons make, bror, granne på gatan eller varför inte chefen…det är alltid någon annan som borde hört budskapet. Så då kände jag, runt år 2013 att jag inte lyckades som jag hoppats på då det kom till att få in budskapet, inte bara få ut det.

Jag började fundera: Är det möjligt att få budskapet från en föreläsning att leva vidare månader, ja helst år efter själva föreläsningen? Syftet med detta skulle vara att få deltagarna att själva reflektera, nå insikt och förändra sitt beteende. Är det möjligt, eller är en föreläsning något man glöm bort två-tre dagar efter man hört en föreläsare?

Denna fråga brottades jag med i ett år, och har sedan 2014 gjort ett experiment med att följa upp min föreläsning (redan dagen efter min kontakt med publiken) med ”21-dagars programmet Attitydbarometern”. Det vill säga att jag under tre veckors tid repeterat min andemening om och om igen, så att själva begreppet attityd blivit avdramatiserat, och att publiken fått ”leva” med mig i nästan en månad efter att de suttit som publik under en av mina föreläsningar.

Jag har medvetet testat på olika företag och verksamheter; Vattenfall, HM, Skansen Hotell, Nacka Kommun, De Lage Landen Finans, Fria Intermilia skolan, Brandskyddsföreningen…bara för att nämna några. Och det har funkat kanonbra! De som alltid sade direkt efter föreläsningen: ”Kjell, den här föreläsningen var bra, den borde min fru ha hört!”, började efter 21-dagarsprogrammet Attitydbarometern säga: ”Kjell, det här behövde JAG höra!” Voila, jag kände att där satt den…jag hade lyckats nå, inte bara ut, jag hade nått IN.

Vad händer då? Jo, alla i publiken får boken ”Attitydbarometern”, en personlig handlingsplan, en kylskåpsmagnet med ordet TYPISKT på samt peppande mejl varannan dag i tre veckors tid.

Läs mer på 21-dagarsprogrammet Attitydbarometern http://popretorik.se/wp-content/uploads/popretorik_attitydbarometern_folder_webb.pdf