Popretorik

Beteendemässig Storytelling –  (Läsa, Höra, Känna)

Så vitt jag vet kan företagsvärderingar kommuniceras ut på tre olika sätt:

  • Exempelvis kan en medarbetare internt eller externt berätta om värderingarna.
  • Vi kan läsa på en hemsida, i en broschyr osv. om att varumärket har kundfokus, de är professionella, prisvärda eller gud vet vad.
  • Vi kan känna värderingar. Vi kan helt enkelt uppleva då en medarbetare eller representant för en organisation bemöter oss med ett fenomenalt kundbemötande. Det kallas för Beteendemässig Storytelling; vi inte bara läser eller hör om det, vi känner det konkret i handlingarna. Vi känner oss sedda och bekräftade, ja i bästa fall utvalda.

Jag kan störa mig lite på att nästintill alla svenska företag satsar lejonparten av sitt krut på 1 & 2. Och är det något som jag tror har negativ effekt är då ett företag i vårt av – information proppmätta samhälle – ändå prackar på oss skrivna SJÄLVKLARHETER som ”Vi bryr oss”, ”Kunden är i fokus”, ”Vi är professionella”. Satsa på 3, se till att du och dina kollegor lever värderingarna. 1 & 2 handlar i bästa fall om Storytelling, men 3 om Beteendemässig Storytelling, den form av ”storytellande” som jag anser bäst bygger varumärket på ett äkta, värdigt och relevant sätt.

Ps. Började skriva detta för att jag nyss fick ett mejl från en bank som påstod: ”Hos oss är pengarna trygga!” Nähä! Alla som tror att jag jublade, gjorde vågen och på momangen bytte bank räcker upp en hand!