Vad rör sig i huvudet på en föreläsare – inlägg 14
Har ni papegojledare i er organisation?
Jobbade med ledningsgruppen för ett stort företag i våras. Samtliga var överens om att värderingar inte enbart ska uttryckas i skrift eller tal utan framförallt i medarbetarnas handlingar. Kändes himla bra – i rollen som retorikkonsult – när polletten liksom trillar ned gällande det ämne jag vurmar mest för – beteendemässig storytelling. Kändes inte lika bra när jag tio dagar senare återvände till samma företag och såg CFO n göra precis tvärtom; säga till tjugo underställda kollegor på frukostmötet att skitsnack inte får existera på deras företag, och tio minuter senare, vid kaffemaskinen, efter mötets slut själv tala skit om en kollega som inte var närvarade. Snacka om att sätta krokben på sitt eget tillitskonto! Kollegorna kommer knappast komma ihåg vad han sade på mötet, men de kommer nog aldrig glömma handlingen vid kaffemaskinen. Handlingar äter ord till frukost.
Det sägs att nästintill alla papegojor kan lära sig att säga ett ord, en fras eller i bästa fall en hel mening. Zebrafinken och kanariefågeln ska visst vara hopplösa fall. Många experter anser amasonerna till de bäst lämpade papegojorna att lära sig tala. Men bara för att de kan tala innebär inte att de förstår innebörden av vad de säger. Du kan säkerligen få en fågel att säga kundfokus. Eller branschunik. Eller passionsdriven. Eller något annat från corporate bullshit-ordlistan. Precis så, som papegojor, verkar också vissa svenska chefer funka. De kan likt en pippi repetera företags ledord, värdegrund eller visionsord men det är ju strunt samma om de i slutändan inte förstår andemeningen, och framförallt inte inser att värderingar inte ska sägas. De ska levas!
Varför är det då viktigt att undvika papegojkommunikation? Jo, för att varje medarbetare, och kund för den delen, ska idag år 2015 hantera sjukt mycket mer information än för bara 8-10 år sedan. Det som idag händer jämfört med ”igår” är att människor sållar brutalt i detta galet stora informationsflöde. De måste. Annars skulle deras hjärna bokstavligt talat explodera. Hur sållar de då i all information? Jo, de har alla en individuell skitsnacksradar som är på alerten som aldrig förr. Det går inte att komma undan med att rapa ur sig företagsfloskler om ditten eller datten utan att ha substans i det man säger. Det gick säkert 2003, kanske till och med ända fram till 2008, men inte idag. No way! För bara femton år sedan lyssnade vi på vad chefen sa, idag lyssnar vi på vad chefen gör. Så varje organisation som vill bygga förtroende och tillit – i alla led – måste jobba stenhårt med beteendemässig storytelling. Skriv gärna (internt och externt) på er hemsida vad ni står för. Berätta det också gärna (internt och externt) på kundmöten osv. Men till syvende och sist, allt faller platt till marken – vad ni än säger eller skriver – om det inte transformeras ut i era handlingar, ert beteende och i er attityd. Så ta ditt ansvar som ledare – dina handlingar kommunicerar mer kraftfullt än du troligtvis anar!
Så om papegojor existerar på er arbetsplats, lär dem inte fler tjusiga ord, lär dem istället att gå från ord till handling. Eller ”walk the talk, walk the talk, walk the talk” som en kompis grå jako idisslade om och om igen från sin bur när jag matade honom med nötter härförleden.